Advertise Here

::~~aPaBiLa JaRi mEnaRi2~~::

- Another Blogger Blog's

Powered By Blogger

:::uShA-uShA:::

:::n0 tuRniNg bAcK:::

gemuk..gemuk..gemuk...adei..tibe2 ak rase ak makin gemuk...cmane nk kurus nie...?any suggestion guys....?ak kena control makan ke..?g exercise slalu..?binggung ak binggung (smbil ak b'nyanyi2...lalala) nk g exercise pun rase mls gler..cmane nk kurus..?ak kena buat to do list la cmnie....

1. minum banyak air (8 gelas sehari-mampu ke ak..?)
2. diet buah-buahan dan sayuran (buah yg sedap2 je boleh x..?)
3. lebihkan pengambilan bijirin (nestum je yg ak leh telan)
4. tentukan tahap kelaparan (kalo asik lapo je cmane..?)
5. kurangkan minuman bersoda (adei..nie yg payah nie..favorit tue..huhuhu..)
6. menimbang berat setiap minggu (kena beli weighing scale nie ea..?)
7. kawal pengambilan makanan (kalo asik kena mkn je cmane plak..?)
8. prihatin dgn makanan (nk kena kire2 plak ker..?bwk kalkulator la cmnie...hehehe)
9. elakkan makan mlm (haaa..yg nie ssh..dpt plak yg jenis suke msk mlm...)
10. jgn biarkan diri kelaparan (tahap metabolisme makin rendah jika tahan lapar..APA???)
11. bersenam (main badminton je boleh x..?hehehe)

11 bnd yg ak kena wt..leh ke ak disiplin kan diri ak sndiri..?tggu n lihat jela hasilnye...huahuahua..

2 remarks:

Dieya Nieza said...

Kesimpulan :
- bleh kerap mkn tp kurangkan kuantiti mknn.(supaya mknn dlm bdn lbh mudah diproses)
- klu bleh minum air beberapa min sblm mkn supaya cpt kenyang.
- klu beli mknn yg di-pek,tgk jadual nutrisi kat blkg bungkusan(kalori/kcal).biasenye purata kalori yg diperlukan oleh seseorg ialah 1200-1500 kalori sehari.
- sarapan (ni yg aku plg liat nk buat..huhuuu...)

ayue rock said...

betul2...same2 la kite ikut ape yg disarankan agar kite sihat...jgn diet smpai xmkan...nnt merana diri sendiri..huhuhuhuhu